Hashtags, relevant voor je online zichtbaarheid!

Hashtags. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Is het zinvol om ze te gebruiken, op welke social media kanalen sorteren ze het grootste effect en hoe bepaal je welke hashtags relevant en passend zijn voor bij jouw berichten? In deze blog geef ik je inzicht in het gebruik ervan en help ik je met tips op weg.

Hashtags?

Hashtags, ze zijn niet meer weg te denken uit onze online communicatie uitingen. Een hashtag begint met een # gevolgd door een woord zonder spaties. Zodra je dat # voor een woord plaatst kun je er op klikken. Hashtags bepalen voor Instagram wat SEO (Search Engine Optimization: zoekmachine optimalisatie) bepaalt voor Google; je vindbaarheid. Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over eenzelfde onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan evenementen, gebeurtenissen, bedrijfsnamen, locaties, producten en diensten.  Door hashtags te gebruiken vergroot je je online zichtbaarheid, ook buiten je volgers om, word je profiel en content beter zichtbaar, kun je meer interactie krijgen en ben je dus beter vindbaar voor je doelgroep.

Populaire of unieke hashtags?

Allereerst het gebruik van hashtags op Instagram. Zonder hashtags bij wijze van geen Instagram. Je kunt beginnen met het toevoegen van enorm populaire hashtags (bijvoorbeeld #fashion #love #corona). Direct na het plaatsen zul je gevonden worden door mensen (wereldwijd) die je nog niet volgen en die je bericht leuk zullen vinden. Na enkele minuten zakt je bericht echter weg naar beneden en ben je nauwelijks meer vindbaar. Reden: doordat dergelijke hashtags miljoenen keren worden gebruikt wordt jouw bericht in no time alweer vervangen door een volgende reeks berichten met diezelfde populaire hashtag. Het alternatief is om gebruik te maken van niche hashtags of hashtags te gebruiken die je zelf bedenkt. Niche hashtags worden gebruikt door mensen in een bepaalde doelgroep en doordat ze uniek zijn bereik je een kleinere doelgroep die juist specifiek geïnteresseerd is in jouw product, merk of dienst en waar je dus echt de interactie mee aan wilt gaan. Voor het algoritme van Instagram is het goed om een combinatie te maken van populaire en niche hashtags.

Hashtag tips op Instagram

  • Gebruik hashtags die relevant zijn voor je doelgroep, product of dienst
  • Hashtags met je merknaam zijn altijd uniek en werken goed voor je naamsbekendheid
  • Maak gebruik van event hashtags
  • Vergeet je locatie hashtag(s) niet, zo ben je lokaal makkelijker vindbaar en kun je laagdrempelig in contact komen met je (lokale) doelgroep
  • Hashtags die niet relevant zijn kunnen het algoritme, en daarmee het bereik, doen afnemen
  • Je kunt maximaal 30 hashtags toevoegen. Wees niet te bescheiden maar hou het wel passend bij je content en het bericht dat je plaatst. Het is niet persé ‘hoe meer hoe beter’
  • Volg relevante hashtags en raak zo geïnspireerd door wat anderen posten over een onderwerp wat jouw interesse heeft
  • Bedenk en lanceer een eigen, unieke, hashtag voor jouw product, dienst, bedrijf of event

Hashtags op Twitter

Op Twitter is de hashtag ooit als eerste gelanceerd en er wordt nog steeds veelvuldig gebruik van gemaakt. Makkelijk om snel te zoeken op onderwerpen, het nieuws en de actualiteit te volgen. Wellicht check jij zo ook dagelijks de trending topics!

Hashtags op LinkedIn

Op LinkedIn is, net als bij Instagram, het gebruik van hashtags aan te raden. Het maakt je berichten en artikelen beter vindbaar in je netwerk. In tegenstelling tot Instagram is het advies om op LinkedIn enkel werk gerelateerde en professionele hashtags te gebruiken. Als je een openbaar profiel hebt zijn de hashtags binnen het hele LinkedIn netwerk vindbaar, dus daarmee creëer je extra groot bereik van jouw content. Ga ook niet ‘los’ op het toevoegen van hashtags. 3 tot 4 hashtags volstaat bij een LinkedIn bericht. Probeer daarbij een goeie combinatie te maken van merk gerelateerde én op inhoud gebaseerde hashtags, passend bij de content die je plaatst. En maak er ook andersom gebruik van; gebruik de zoekfunctie die het gebruik van hashtags verschaft om kennis te vergaren en suggesties op te doen voor eigen gebruik.

Hashtags op Facebook

Hashtags hebben vooralsnog over het algemeen wat minder impact op Facebook. Ze worden wel toegepast en je kunt er ook op klikken en op zoeken. Je kunt nog geen hashtags volgen op Facebook. Je kunt er zeker enkele toevoegen bij je berichten. Baat het niet dan schaadt het niet.

Het gebruik van hashtags is niet snel goed of fout. Het is absoluut meer dan de moeite waard, levert je online zeker voordeel op en uiteindelijk is het gewoon een kwestie van doen. Het je online vindbaarheid maken of afbreken. Ga hashtags volgen om geïnspireerd te raken en experimenteer zo ook welke hashtags voor jouw product, dienst of bedrijf het beste werken!

#aandeslag met je #online #zichtbaarheid!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*