Content wat? Content Marketing!

Content marketing, als beetje ondernemer lijk je er niet meer omheen te kunnen. Maar wat is dat nou eigenlijk precies, content marketing? En wat kan, wil of moet je ermee? Het goede nieuws, het is minder ingewikkeld dan de term wellicht doet vermoeden. In de kern draait het om continuïteit en zichtbaarheid. Een ‘dure term’ zegt niet zoveel; de keuzes die je gaat maken, welke kanalen je in gaat zetten, met welke tone of voice je wilt communiceren en welke beelden jouw verhaal compleet maken, dat is waar het om draait.

Definitie van Content Marketing

“Content marketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag.”

Volgens Wikipedia omvat “Contentmarketing alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.”

Een hele mond vol. Content marketing is eigenlijk niets meer of minder dan goed nadenken over de communicatiestrategie van je bedrijf. Wat wil je communiceren richting voor jou belangrijke doelgroepen. Wanneer. Via welke kanalen. Online. Offline.

Aanpak, oftewel Content Management

Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het betekent natuurlijk wel dat je moet weten welk kanaal je wanneer wilt inzetten. Dus tegelijkertijd kan het ook zomaar zijn dat dit heel veel vragen oproept en je door de bomen het bos niet meer ziet. Want wie is je doelgroep? Is dat een homogene groep of zijn er subgroepen aan te wijzen? Wanneer wil je je doelgroep aanspreken? Welke online en offline kanalen gebruik je daarvoor? Zit jouw doelgroep (nog) op Facebook? Leent jouw product of dienst zich voor krachtig beeldmateriaal denk dan zeker aan Instagram of Pinterest. Of streef je naar een meer zakelijke aanpak en past dat bij jouw doelgroep en stijl, dan is LinkedIn het meest geschikt. Misschien geloof je juist in lokale offline advertenties. Of steek je veel tijd en energie in een actuele website en schrijf je regelmatig een blog. Lanceer je een nieuw product of dienst, dan is een persbericht misschien juist wel heel toepasselijk. Voor alle uitingen geldt: welke tone of voice past bij je bedrijf, bij je als persoon en hoe gebruik je die consequent in al je communicatie uitingen?

Het onder controle houden wat jij als bedrijf, instelling of als zelfstandig professional communiceert, daar hoort dus een stukje content management bij. Het schrijven van berichten (van een korte tweet tot een uitgebreidere blog), het bewaken dat de uitingen en tone of voice bij je bedrijf blijven passen en de uitvoering en daarmee het bewaken van de continuïteit (sleutelwoord!) in je online en offline zichtbaarheid. Om een en ander concreet te maken kan een content kalender je op weg helpen en houden. De content kalender is een overzicht met belangrijke data gedurende het kalenderjaar waar jij weer op in kunt spelen bij de content creatie. Bedenk daarbij steeds wat je wilt communiceren, met welke tone of voice en via welk kanaal. Het opstellen van de juiste content is één; het toezien op een goede uitvoering is twee!

De waarde van Content Marketing en vooral goed Management

Content marketing en management, ingewikkeld? Niet persé. Noem het gewoon content creatie en beheer. Tijdomvattend? Ja, als je het goed wilt doen wel. Relevant? Ja, dat zeer zeker. Door jouw product, dienst, boodschap of (bedrijfs)filosofie te verpakken in content en via diverse kanalen de online en offline wereld in te sturen bereik je meer dan je vermoedelijk denkt. Online, offline, professionaliteit en continuïteit is key!

Succes met jouw Content Marketing en Management! Heb je een tip, deel gerust! Komt het nog niet echt van de grond en denk je erover om jouw content marketing (content creatie en beheer) uit te besteden?

Neem vrijblijvend contact op met RAET & DAET

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*