Einde van het jaar: tijd voor bezinning én…vergeet je doelgroep niet!

De decembermaand betekent extra aandacht richting je klanten, bezoekers, volgers en medewerkers. December betekent extra promotie. December betekent (extra) hard werken. Een strakke planning, een consistente uitvoering, een betrouwbare follow-up en gemotiveerde medewerkers. Daarover schreef ik eerder in mijn blog. En dan is het bijna zover, kerst! Dat betekent voor veel bedrijven, werknemers en zelfstandigen even pas op de plaats. Tijd voor bezinning en (uit)rust(en)!

De balans opmaken

Een mooie gelegenheid om voor jezelf de balans op te maken en vooruit te kijken; wat heeft mijn organisatie, wat heb  ik zelf allemaal bereikt afgelopen jaar? Waarin was ik succesvol? Wat had anders gekund? Wat is mijn ambitie voor komend jaar? Door even afstand te nemen van de dagelijkse prikkels, even rust te nemen en te ervaren, ontstaat ruimte voor inspiratie en nieuwe ideeën. Gebruik de ongedwongen interactie met anderen, om jezelf of die ander eens een zakelijke spiegel voor te houden. Onder het genot van kalkoen, wijn, oliebollen en bubbels is het aangenaam terugblikken en inspirerend om vooruit te kijken.

Vergeet je klanten en je online volgers niet

Het ‘even tijd voor jezelf’ lonkt. Waarschijnlijk heb je je medewerkers met een borrel en kerstpakket bedankt voor hun bewezen diensten het afgelopen jaar – want dat is dus die motivatie die zo belangrijk is en waar ik eerder over schreef! – en dan heb je nog één missie te doen. Het bedanken van…je klanten, je leden, je afnemers, oftewel je doelgroep! Immers, had jij zonder die doelgroep het afgelopen jaar business gehad? Had jij zonder volgers zo’n groot online bereik gehad? Zeer waarschijnlijk is het antwoord daarop nee. Content hoeft (juist) niet altijd promotie van je bedrijf of reclame voor je dienst of product te zijn. Content marketing betekent ook aandacht voor die klant, die bezoeker, die afnemer. Zorg dat je hiervoor voldoende ruimte inricht in je (online) boodschap en zorg voor continuïteit. Laat je klant, je bezoeker, je afnemer zich belangrijk voelen, want dat is hij ook. Rondom de feestdagen en met oud&nieuw is het dus een mooi moment om ze even in het zonnetje te zetten. Dat kan door een online bericht, dat kan via ‘de beste wensen’ en dat kan door iets extra’s te geven. Maak tijdig een plan en voer het ook daadwerkelijk uit; het zal gewaardeerd worden. En het levert zeker resultaat op, denk aan extra bezoekers, meer leden, meer volgers. Offline en online. Ho ho ho, en dan nu op naar de kerst, fijne feestdagen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*