December = plannen, communiceren & motiveren!

Net terug van zomervakantie en de eerste pepernoten liggen in de schappen. De decembermaand, er is geen ontkomen meer aan. Niet voor de ondernemer, niet voor de consument. December is de maand bij uitstek om jezelf als ondernemer extra op de (online of offline) kaart te zetten. Consumenten geven veel geld uit die periode, dat is een gegeven, dus hoe speel je daar organisatorisch op in en zorg je voor extra verkeer naar jouw (web)winkel, website of bedrijf?

Tijd voor actie!

Begin op tijd. De ervaring leert dat tussen de brainstorm, het uitwerken en het communiceren van je december acties al behoorlijk wat tijd zal zitten. En dat dat tijd kost. Het komt de actie ten goede als die goed uitgewerkt is, op papier staat, zichtbaar is voor je medewerkers, er een planning aan verbonden is en de voortgang bewaakt wordt. Wat gaan we doen, wanneer en door wie? Een actie hoeft niet per sé groots te zijn of veel te kosten, met creativiteit kun je ook een eind komen. Bedenk iets waarvoor mensen naar jouw winkel willen komen. Iets waarvoor ze jouw website of webshop bezoeken. Geef die bezoeker en (potentiële) klant het gevoel dat er aandacht voor ze is. Dat kan in de vorm van een korting, maar juist ook in de vorm van iets extra’s weggeven of een ludiek evenement. Benadruk en benoem concreet datgene waarin jouw winkel, jouw bedrijf, je product of dienst zich onderscheidt; is het dat stukje extra service? Kwaliteit? Persoonlijke aandacht? Of de beleving?

Communicatie!

Communiceer je acties veelvuldig en gebruik daarvoor verschillende kanalen, combineer online met offline en andersom. Betreft het een actie in je stenen winkel? Maak een flyer, adverteer lokaal en regionaal, gebruik je website en social media. Het een zal het ander alleen maar versterken. Zorg voor een duidelijke boodschap, maak het aantrekkelijk, keep it simple en gebruik de kracht van de herhaling. En…kijk uit voor overkill, want daar zit niemand op te wachten. Ga je voor een online actie, richt je ook daar op de kracht van herhaling en zorg dat je voortdurend zichtbaar bent. Naast de communicatie naar je doelgroep, naar je (potentiële) klanten is interne communicatie in deze periode minstens zo belangrijk. Het succes van iedere actie valt of staat met de betrokkenheid en inzet van je medewerkers, de mensen op de werkvloer. Zorg dan ook voor betrokkenheid en enthousiasme, maak ze (mede) verantwoordelijk.

Motiveer je medewerkers!

Black Friday, Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw. Het is nogal wat wat er voorbijkomt aan het einde van het jaar. Voor jou als ondernemers maar zeker ook voor je medewerkers. En voor de consument niet te vergeten. Pepernoten eruit, betekent kerstboom erin om meteen weer te worden opgevolgd door de oliebollen. Zorg dat je medewerkers aan het einde van de decembermaand nog net zo enthousiast zijn als aan het begin. En dat ze net even dat tandje extra bijzetten deze maand. Goed voorbeeld doet goed volgen; wees zichtbaar, wees enthousiast, wees streng maar ook lief. Stel targets en beloon ze daarvoor. Start de dag met een gezamenlijk ontbijt of sluit af met een borrel. Heb het leuk met z’n allen. After all, it’s the most wonderful time of the year..!

Benieuwd naar jouw acties in de decembermaand! Ga je voor online of offline? En hoe je betrek en enthousiasmeer je je medewerkers?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*