Van Black Friday naar Cyber Monday

In 2017 schreef ik mijn eerste blog over Black Friday (‘Black Friday, wat moet je ermee?’). Het fascineerde mij wat dit uit Amerika overgewaaide fenomeen teweeg bracht in Nederland. Lift je mee of zeg je nee, vroeg ik me af. Inmiddels zijn we alweer twee jaar verder en weet ik het antwoord. Ik geloof dat heel ondernemend Nederland heeft besloten om mee te liften en we met z’n allen de hype (die inmiddels geen hype meer is) nog groter hebben gemaakt. Nadat je mailbox afgelopen week is ontploft met acties en aanbiedingen gaat het op maandag vrolijk verder; vandaag is het namelijk Cyber Monday!

Black Friday

Ineens viel het me twee jaar geleden op. De reclame posters langs de weg: BLACK FRIDAY (hoe groter de letters, hoe beter en schreeuweriger het overkomt?). Nadat Sinterklaas was onthaald was het nu de beurt aan Black Friday om zijn opwachting te maken. Hoe onderscheid je jezelf op een dag dat het niet uniek is dat je korting geeft, dat je het risico loopt dat de buurman nog meer korting geeft of een nog spectaculairdere actie verzint? Door vroeger te beginnen hebben menig winkeliers gedacht. Vast ook om de stroom aan orders (online) te kunnen verwerken. Dus op de donderdag voorafgaand aan Black Friday kon je je slag al slaan. Sterker nog, veel detaillisten hebben er meteen maar een complete feestweek van gemaakt. Vanaf begin van de week stroomden de mailtjes binnen, van extra lange openingstijden op vrijdag, koopzondagen, gratis verzending bij online aankopen tot (hoge) kortingen. Dat laatste is vrij vanzelfsprekend voor de grote bedrijven die zich dat kunnen permitteren. Opvallend vond ik het dit jaar dat juist ook de kleine detaillisten niet achter wilden blijven, wat dan bijvoorbeeld resulteerde in ietwat aandoenlijke (handgeschreven) posters op een rekje met enkele kledingstukken.

Cyber Monday

Hoewel een inkomend mailbericht waarin je niet geïnteresseerd bent gemakkelijk te verwijderen is, wordt het op enig moment wel frustrerend zo’n ontplofte Black Friday mailbox. Op zondag denk je dan eindelijk, oké die gekte hebben we weer gehad. Of toch niet? Nee, de gekte gaat nog even door. De maandag na Black Friday is het namelijk Cyber Monday; inderdaad iets met online winkelen. Cyber Monday is het online antwoord op Black Friday en staat voor de officiële start van het online shopping seizoen als start van de inkopen voor de feestdagen. Het grote verschil met Black Friday zit hem dus in het feit dat deze deals énkel online zouden gelden. Inderdaad, vandaar ook de naam ‘Cyber Monday’.

Turbulent Tuesday?

Ik vroeg mezelf de afgelopen week vooral af: is het niet gek dat ik op maandag, dinsdag of woensdag überhaupt nog een euro uitgeef als beweerd wordt dat vrijdag dé dag is om je slag te slaan. Kunnen de prijsvechters die dagen niet beter hun deuren sluiten? Is het echt zo stom als je voorafgaand aan Black Friday of de dagen ná Cyber Monday nog (Sinterklaas) aankopen doet. Of hou je jezelf ook voor de gek als je meegaat in het circus rondom Black Friday. Moet je gewoon nog even wachten en begint dan sowieso de uitverkoop? Maar niet teveel over nadenken. Als je het idee hebt dat je een goeie deal hebt gemaakt en je slag hebt kunnen slaan tijdens de Black Friday gekte, geeft dat vast een goed gevoel. Net zoiets als shoppen tijdens de uitverkoop. En voor iedereen die Black Friday in zijn hart heeft gesloten: Black Friday 2020 staat genoteerd op 27 november! Ik zet in dat we de gekte dan nog een dag verlengen met de ‘Turbulent Tuesday’!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*