Het zonnetje schijnt op het terrein van de Leerfabriek in Oisterwijk. Onderweg naar Van Gogh Brabant, samen met Visit Brabant gevestigd in de Leerfabriek, waar ik een afspraak heb met Frank van den Eijnden, directeur van Van Gogh Brabant. Vincent van Gogh, die kent toch iedereen? En zijn Brabantse oorsprong is wellicht ook bekend? Maar wie weet dat in Brabant zoveel (39 om precies te zijn) pareltjes te bezoeken zijn die teruggrijpen naar zijn werk en zijn leven? Welke rol speelt Van Gogh Brabant hierin en hoe zetten zij marketing en communicatie in om het gedachtegoed van deze wereldberoemde schilder levend te houden en daarmee de aandacht te vestigen op de provincie Brabant? Met wie kun je daarover beter in gesprek dan met directeur Frank van den Eijnden?
‘We realiseerden ons in 2015 ineens, we hebben hier te maken met wereld erfgoed!’
Van Gogh Brabant is..?
Het Brabantse leven en landschap vormen de basis van het werk van Vincent van Gogh. In Brabant werd Vincent geboren, hier groeide hij op, vond hij inspiratie, zette hij zijn eerste schetsen op papier, ontwikkelde hij zich tot schilder en maakte hij zijn eerste meesterwerk: De aardappeleters. Vijf Brabantse gemeenten hebben dan ook een unieke band met Vincent van Gogh (Zunder, Tilburg, Etten-Leur, Nuenen, ‘s-Hertogenbosch). De locaties waar Van Gogh heeft gewoond en gewerkt hebben hun krachten gebundeld en dragen samen de merknaam Van Gogh Brabant uit. Van Gogh Brabant werkt onder de vlag van de Van Gogh Heritage Foundation. Deze foundation heeft als doel om de culturele erfenis van Vincent van Gogh te behouden en te delen met de wereld en de economische betekenis van Van Gogh te vergroten. Frank van den Eijnden is directeur van de stichting. Hij zoekt samenwerking met partners en stuurt alle betrokkenen aan. Er wordt onder andere veel samengewerkt met Visit Brabant.
Frank licht toe dat de doelstelling van Van Gogh Brabant te herleiden is tot een drietal pijlers:
– Meer Van Gogh bezoekers naar Brabant
– Onderwijs: informeren van de jeugd over Van Gogh
– Fysieke behoud van het Van Gogh erfgoed

39 Van Gogh monumenten, wat is jullie aanpak?
Brabant telt maar liefst 39 Van Gogh monumenten. De eerste stap is het in kaart brengen daarvan, waar hebben we het over, fysiek, om welke plekken gaat het? De tweede stap is onderzoek op de locaties zelf, het opstellen van een beschermingsplan, het tekenen van een convenant, het opstellen van een erfgoed gedragscode met de huidige eigenaar. De volgende stap is de aankoop van de locatie, met als doel duurzaam exploiteren en het erfgoed beschermen. Leuk om te vertellen is dat de eerste drie locaties inmiddels zijn aangekocht, in Nuenen, Etten-Leur en Zundert. Tot slot de laatste stap, zorgen dat de locatie bereikbaar en bezoekbaar is, waarbij aandacht wordt besteed aan stakeholder communicatie en consumenten communicatie (consumenten in de eigen regio maar zeker ook gericht op de buitenlandse toerist).

Online/offline?
Van Gogh is wereldberoemd. Wat Frank aangeeft is dat het niet zonder meer vanzelfsprekend is dat juist in Brabant zoveel pareltjes bewaard zijn gebleven. Plekken om te koesteren, te beschermen en tegelijkertijd toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Hoe pak je dat marketing technisch aan en focus je daarbij vooral op online of offline activiteiten?
Frank vertelt: ‘het verhaal van Van Gogh richt zich op de wereldmarkt, in deze tijd is social media daarbij uiteraard een belangrijk middel om onze boodschap te verspreiden. Op het moment dat wij hier een online post plaatsen, levert dat veel reacties op van over de hele wereld. Zo richten we ons ook op het inzetten van social media campagnes, bijvoorbeeld ‘lopen in de voetsporen van Van Gogh’.’ Op de vraag of dan meetbaar is hoeveel mensen je daadwerkelijk bereikt, antwoordt hij dat dat moeilijk is; de awareness en het aantal clicks kun je checken. Offline ligt minder de focus op, hoewel op de Nederlandse markt er wel aan in store promotie wordt gedaan (denk daarbij aan het verspreiden van folder materiaal).

Van Gogh fietsroute
Frank vertelt enthousiast verder. ‘Wist je trouwens dat er een Van Gogh fietsroute bestaat? De Brabantse Van Gogh fietsroute bestaat uit 450 km fietsplezier, verdeeld in vijf unieke routes. Die voeren langs vijf Brabantse gemeenten die een bijzondere band hebben met Van Gogh: Zundert, Tilburg, Etten-Leur, Nuenen en ’s-Hertogenbosch. Je geniet van de gevarieerde Brabantse landschappen en bezoekt plekken die Van Gogh hebben gevormd. De route nodigt fietsliefhebbers uit zich te laten inspireren door het landschap dat Vincent in zijn hart sloot.’
Meteen een mooi voorbeeld van samenwerking tussen verschillende partners: Routebureau Brabant (het verzorgen van de fietsroute en alles er omheen), Van Gogh Brabant (het aanleveren van de content) en Visit Brabant (marketing).
Heeft Frank zelf eigenlijk altijd al een voorliefde voor Van Gogh gehad? ‘Mijn werkervaring bevindt zich op het snijvlak van toerisme en cultuur, dus toen deze uitdaging op mijn pad kwam, was dat een hele mooie. En die liefde voor Van Gogh is door de jaren heen natuurlijk alleen maar groter geworden’ voegt hij daar lachend aan toe.

Meer weten uh…zien?
Aan het eind van ons gesprek heeft Frank beloofd dat er een aantal hele mooie ‘grote dingen’ aankomen. Wat dat is? Dat kon hij nog niet zeggen, maar onder andere iets met het ‘Van Gogh Nationaal Park’… En verder, volg Van Gogh Brabant online en je ziet het vanzelf!
Neem zeker ook eens een kijkje op de website van Van Gogh Brabant. Zoveel geschiedenis, zo dichtbij! Wat RAET&DAET vooral positief heeft verrast is dat je om meer over Van Gogh te weten te komen, om een gevoel te krijgen bij waar hij gewoond en gewerkt heeft, hoe hij leefde, daarvoor hoef je niet naar het Van Gogh museum in Amsterdam maar kun je gewoon terecht in ‘ons Brabant’!
Nieuwsgierig hoe RAET&DAET in contact is gekomen met van Gogh Brabant en met Frank van den Eijnden?
Lees mijn eerdere blog over ‘een goede vrijdag met een ster’!