E-mailmarketing, niet te missen!

Hoe vaak per dag check jij je mail? Dagelijks stroomt je mailbox vol met mailings en nieuwsbrieven. De ene interessanter dan de andere. Je haalt er voor jou toegevoegde waarde uit of je delete het bericht. Sluit een mailing echt niet aan op jouw behoeften of word je gespamd, dan rest niets anders dan je uit te schrijven en is het probleem ook opgelost. Door je te abonneren op nieuwsbrieven krijg je gratis en voor niks informatie toegestuurd. Het kan je op het juiste moment attenderen op een interessante aanbieding voor een aankoop die je overweegt.

Wellicht klinkt het je wat ouderwets in de oren, een nieuwsbrief. Onderschat echter de kracht van e-mailmarketing niet. Voor veel bedrijven is e-mailmarketing een van de belangrijkste (online) marketing tools. Hoe zit dat bij jouw bedrijf?

Voordat je verder leest…

Vind je het leuk om af en toe per mail tips en inspiratie te ontvangen over communicatie & organisatie vraagstukken? Abonneer je dan op de RAET&DAET inspiratiemail

E-mailmarketing, waarom?

  • Direct en persoonlijk
    Waar je met social media niet de zekerheid hebt dat je berichten ook daadwerkelijk gezien worden door je volgers is dat bij het versturen van mailings wel het geval. Door de aanhef te personaliseren maak je het ook nog eens persoonlijker dan social media.
  • Goedkoop en snel
    Het inrichten van een account en het opstellen van een mail kost tijd en energie. Het versturen van e-mails (de druk op de knop) kost echter geen geld. Vervolgens bereik je (bij wijze van spreken) met één druk op de knop meer (potentiële) klanten, afnemers of bezoekers dan die je daadwerkelijk op je locatie binnen krijgt. Zeker voor kleine bedrijven en ondernemers met weinig marketing budget is e-mailmarketing heel interessant en bijvoorbeeld veel goedkoper dan het plaatsen van een advertentie.
  • Nauw contact met je (potentiële) klant
    Door regelmatig een mail te sturen treed je in contact met je doelgroep. Indien je inhoudelijke informatie deelt en inspeelt op hun behoeften en vraagstukken bouw je als het ware een band met ze op; zij zullen waarde gaan hechten aan de e-mails die je stuurt. Je gaat als het ware een relatie met ze aan.
  • Laagdrempelig
    Klanten of bezoekers laten in je winkel of via je website vaak hun gegevens (en dus ook een e-mailadres) achter. Op die manier heb je meteen al een bestand van waaruit je kunt beginnen. Contact zoeken via e-mail is laagdrempelig. (Potentiële) klanten en bezoekers kunnen zelf bepalen of zij de mail lezen, wanneer zij de mail lezen, of ze iets doen met de inhoud en of ze in de toekomst de mails willen blijven ontvangen.
  • Nieuwe leads genereren en makkelijk meetbaar
    Door waardevolle e-mail updates te sturen kun je e-mailmarketing gebruiken om van je lezers (trouwe) klanten te maken. Aan de hand van e-mailmarketing is eenvoudig inzicht te krijgen in hoe succesvol je e-mails zijn. Hoe vaak worden ze geopend (‘open rate’), op welke links wordt geklikt, hoe zit het met de ‘click throughs en de afmeldingen. En dus, zijn we op de goede weg of kunnen we nog wat veranderen aan de inhoud en/of opzet?

E-mailmarketing, hoe?

Er zijn diverse tools voor het versturen van nieuwsbrieven. Een bekende tool is MailChimp. MailChimp is een hele handige gratis tool die het mogelijk maakt om nieuwsbrieven te maken en te versturen. Daarnaast kun je hiermee ook nog eens jouw mailinglijst beheren en kun je aanmeld formulieren heel eenvoudig integreren op je (WordPress) website.

E-mailmarketing, tips

Ja, e-mailmarketing is niet super ingewikkeld, maar…je moet het wel even weten natuurlijk. Een paar tips om te beginnen:

  • Besteed aandacht aan de onderwerpregel (dit verhoogt de ‘open rate’)
  • Gebruik één beknopte, duidelijke call to action
  • Maak het persoonlijk (denk aan gepersonaliseerde emails)
  • Zorg voor toegevoegde waarde voor de ontvanger
  • Zorg voor goede leesbaarheid op mobiele apparaten
  • Ga in de eerste plaats voor inhoud (en combineer het eventueel, na verloop van tijd, met een actie)

E-mailmarketing werkt, aan de slag!

E-mailmarketing werkt! Aan de slag! Word je graag een handje op weg geholpen of besteed je het liever helemaal uit? RAET&DAET verzorgt met aandacht & plezier jouw zakelijke mailing!

Vind je het leuk om af en toe een mail te ontvangen met tips & inspiratie over communicatie & organisatie vraagstukken? Abonneer je dan nu op de RAET&DAET inspiratiemail!

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*