Is jouw website up-to-date?

Hoe tevreden ben jij over jouw website?

&  Héb je als ZZP-er / bedrijf een website?
&  Is die website goed te bekijken op de mobiele telefoon en tablet?
&  Ben je tevreden over de uitstraling?
&  Ziet jouw website eruit als het visitekaartje van je bedrijf?
&  Is je website actueel en up to date?
&  Krijg je offerte aanvragen of contactverzoeken via je website?
&  Ben je geoptimaliseerd en vindbaar in zoekmachines?
&  Is er conversie? Maak je gebruik van call to action buttons?

Het belang van een goede website valt niet te onderschatten. Natuurlijk, er zijn ZZP-ers of (lokale) bedrijven die qua klandizie niets te klagen hebben; zij hebben hun vaste klantenkring of moeten het vooral hebben van mond tot mond reclame. Denk aan de groenteboer op de hoek, de timmerman, de kapper. Maar een professionele website dient naast acquisitie meerdere doelen. Een professionele (basis) website zorgt voor een professionele(re) uitstraling én draagt bij aan je vindbaarheid.

Waarom investeren in een website?

Wel of niet investeren in een (dure) website? Die vraag zullen met name kleine ondernemers en ZZP-ers zichzelf stellen. Want als je niet te klagen hebt over klandizie, waarom zou je dan investeren in een (‘dure’) website? ‘Dat zijn toch onnodige kosten? En wie kijkt er nou naar mijn website? Ze weten het bedrijf toch wel te vinden. Ze kijken hooguit voor de openingstijden’.
Uiteraard, wel of geen website is een afweging die iedere ondernemer voor zich moet maken. Waar liggen je prioriteiten? En is hiervoor budget beschikbaar?

RAET&DAET stelt dat een mooie website sowieso een aanwinst is voor je bedrijf. Online en offline horen elkaar te versterken. Al ben je offline goed vindbaar, potentiële klanten en klanten die buiten je regio zullen ook zoeken naar het product of de dienst die jouw bedrijf aanbiedt. Rijden ze niet toevallig langs je bedrijf of winkelpand of kennen ze je niet ‘van horen zeggen’ dan komen ze dus niet bij jou terecht. Ben je online vindbaar (doordat men op Google een product en plaatsnaam intikt) dan worden ze dus in ieder geval naar je website geleid. En dat is de eerste stap in het aankoopproces. Komt die potentiële klant vervolgens op een professionele website terecht, dan zal dat zijn uitstraling hebben op jouw product of dienst en je (bedrijfs)naam.

Een website bouwen kost geld (tenzij je een heel handig neefje hebt dat dat voor jou wil doen). Tegelijkertijd hoeft een basis website, met daarop informatie over je bedrijf, je product, je dienst, locatie, contactgegevens én enkele aansprekende beelden niet persé heel prijzig te zijn. Indien potentiële klanten via je website letterlijk de weg naar jouw bedrijf weten te vinden en vervolgens ook nog eens klant worden, verdient de investering zich op termijn vast weer terug.

Het belang van een actuele website

Is die mooie website eindelijk gerealiseerd (gefeliciteerd!) dan is het minstens zo belangrijk om hem up-to-date te houden. Niets zo jammer (en storend) als een website met verouderde informatie. Bijvoorbeeld data van evenementen die inmiddels al lang hebben plaatsgevonden, informatie over aangepaste openingstijden tijdens de vakantie terwijl die al lang voorbij is of een kerstfoto in de banner terwijl het al bijna Pasen is. Kies je voor een interactieve website, met nieuwsberichten, blogs etc. zorg dan ook dat je inspeelt op de actualiteit én regelmatig voor nieuwe input zorgt. Zo jammer als je een website bezoekt en het laatste nieuwsbericht of blog dateert van langer dan een half jaar geleden.

Aan de slag!

Het is te snappen dat een ondernemer niet dagelijks of wekelijks (of maandelijks..) denkt aan het actualiseren van z’n website. En toch is dat zonde! Tip: streef ernaar eenmaal per maand een moment in te plannen om je website eens kritisch te bekijken. Of maak een medewerker verantwoordelijk voor het website beheer. Leg de lat niet te hoog; streef er in beginsel naar elke paar weken een nieuw bericht, item of foto te plaatsen. Een andere mogelijkheid is het website beheer uit te besteden; dan heb jij er geen omkijken meer, is je website voortdurend up to date en kun je ongetwijfeld op waardering van (potentiële) klanten rekenen.


Hoe zorg jij ervoor dat je website up-to-date blijft; heb je het onder controle of is het een punt van aandacht? RAET&DAET denkt graag met je mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*