Onderzoek! Het social media landschap in 2019

Dat Social Media niet meer is weg te denken uit het media landschap stond al vast. Maar welke platformen verwacht jij dat het meest worden gebruikt? Welke platformen staan het meest in de belangstelling en welke leveren juist in op aantal gebruikers?

Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2019 voor het negende jaar op rij gehouden (met een indrukwekkende respons (n=7.012)).

Als je interesse hebt in het zakelijke gebruik van Social Media is het zeker een aanrader om het onderzoek eens te lezen (zie de link onderaan de blog). Het geeft inzicht in welke social media platformen worden gebruikt, hoeveel mensen maken er in totaal gebruik van per platform, hoeveel dagelijkse gebruikers zijn er, wat zijn de trends. Ik zet de belangrijkste conclusies uit het onderzoek op een rij!
(bron: Nationale Social Media Onderzoek 2019 – Newcom Research & Consultancy B.V.)

Het social media landschap in 2019 in vijf highlights

  • Instagram groeit sterk, terwijl Facebook daalt in aantal gebruikers. Facebook als concern blijft stabiel.
  • Facebook heeft nog altijd meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram zit ongeveer op de helft daarvan.
  • Met name onder de 40 jaar haakt men af van Facebook. Vertrouwen speelt hierbij een belangrijke rol.
  • Een derde van de afhakers zegt ook daadwerkelijk zijn of haar account op bij Facebook of Twitter.
  • Het vertrouwen in social media was al beperkt, maar is in het afgelopen jaar gedaald in alle leeftijdsgroepen.
Dagelijks gebruik van social media (bron: Newcom)

De algemene conclusies van het Nationale Social Media Onderzoek 2019

  • Facebook heeft in 2019 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Instagram groeit met 830.000 gebruikers.
  • Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met 720.000. De daling vindt met name plaats onder de 40 jaar.
  • 000 Facebook-gebruikers en 85.000 Twitter-gebruikers hebben hun account opgezegd.
  • Het Facebook-concern als geheel heeft een stabiele positie.
  • Het vertrouwen in social media is in 2018 gedaald na een aantal stabiele jaren.

Top 5 dagelijks gebruik in aantallen (bron: Newcom)

Overige platforms dagelijks gebruik in aantallen (bron: Newcom)

En nog wat andere weetjes

  • Het dagelijks gebruik van Instagram gebruik stijgt sterk in de categorie tot 39 jaar.
  • Gebruikers die hun Facbeook account opgezegd hebben geven relatief vaak redenen die met vertrouwen te maken hebben.
  • Nepnieuws en vertrouwen spelen een relatief grote rol als men daadwerkelijk het Twitter-account opzegt
  • De groei van Whatsapp-en Instagram-gebruikers compenseert het verlies van Facebook-gebruikers.
  • Het vertrouwen in social media daalt onder alle leeftijdsgroepen.
Gebruik totaal van social media (bron: Newcom)

RAET&DAET op social media

RAET&DAET heeft een account op Twitter, Instagram en Facebook. ‘Wat je doet, doe dat goed’ is daarbij de achterliggende gedachte. Op LinkedIn is RAET&DAET zichtbaar via mijn persoonlijke profiel. LinkedIn is het zakelijke netwerk bij uitstek als je het mij vraagt. Van Instagram zie ik dat het in opkomst is en dat je, juist met beeld, ook zakelijk gezien heel veel kunt laten zien. Twitter is een ideaal medium voor het vergaren en verspreiden van nieuws, is vluchtig(er) maar leent zich tegelijkertijd ook meer voor negatieve berichtgeving. Facebook is ook nog steeds interessant voor bedrijven om hun producten/diensten te laten zien, mede afhankelijk van de doelgroep die je wenst te bereiken.

Instagram account RAET&DAET: volg jij het al?

En jij?

Wat zijn jouw online overwegingen? Heb je er bewust wel of niet voor gekozen om op bepaalde kanalen vindbaar te zijn? Misschien doe je juist veel met YouTube? In Pinterest het medium waar je voor gekozen hebt? En wat zie jij aan online ontwikkelingen? Je ervaring delen? Graag!

Lees hier het hele Nationale Social Media Onderzoek 2019!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*