Social media uitbesteden…ja of nee?

Social media, er is geen ontkomen meer aan. Natuurlijk zijn er structurele ontkenners, die van mening zijn dat zij met hun bedrijf niet actief aan de slag hoeven met social media. Maar is dat onwil of onkunde? Er zijn ook ondernemers die van mening zijn dat je social media er ‘even bij doet’; af en toe een foto maken, berichtje posten en klaar. Net zoals met alles is het ook met social media zo, wil je het goed doen dan dien je er tijd voor vrij te maken. En dan kost het altijd meer tijd dan je vantevoren denkt (en hoopt).

Social media, (hoe) moet dat?

Is het niet zo dat wanneer je voldoende tijd reserveert voor je social media activiteiten, je daarmee continuïteit creëert en zo ook je zichtbaarheid toeneemt? Is het niet zo dat het uiteindelijk zonde van ieders tijd is wanneer er slechts incidenteel berichten worden gepost, waardoor er geen sprake is van continue zichtbaarheid en daarmee het gewenste effect niet wordt bereikt?

Grote bedrijven hebben vaak een medewerker of zelfs een heel team in dienst  verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Bij kleinere bedrijven zal dat niet het geval zijn. Dan is het de afweging of een medewerker de social media verzorgt, of je het zelf doet als ondernemer óf dat je het uitbesteedt. Hetzelfde geldt voor een ZZP-er; doe je de social media erbij of besteed je het uit en focus jij op jouw kernwerkzaamheden?

Waarom zou je social media uitbesteden?

  • Een goed social media beleid kost (veel) tijd. Denk daarbij voor een kleinbedrijf aan minimaal 5 uur per week, wellicht besteed jij die tijd liever aan andere zaken?
  • Social media is niet per definitie van 9.00-17.00. Ga jij ook buiten werktijden berichten inplannen?
  • Ben je nog niet bekend met social media? Heb je geen affiniteit met social media? Door het uit te besteden profiteer je van de kennis, kunde en creativiteit van een specialist.

Waarom zou je social media niet uitbesteden?

  • Het kost geld. Dat kan een goede reden zijn om het zelf te doen. Maak voor jezelf een kosten/baten analyse. Stel je belegt het bij een medewerker of je doet het zelf; dan kost het ook tijd en dus geld. Wat is onder de streep voor jou het meest voordelig en geeft jou op termijn de meeste voldoening?
  • Je medewerkers of jijzelf hebben voldoende tijd om het op te pakken, dan lijkt uitbesteden overbodig. Vraag jezelf wel even kritisch af of de kennis en creativiteit geborgd is.
  • Je bent bang dat het ten koste gaat van de authenticiteit van je bedrijf of merk. Natuurlijk ben jij degene die zich het DNA van je organisatie en/of je merk het meest eigen is. Vertrouw je er niet op dat een extern iemand daar met dezelfde toewijding over kan communiceren, dan is er niks mis mee om het bij jezelf te houden. Realiseer je tegelijkertijd dat (nieuwe) medewerkers zich het bedrijf en het product ook eigen moeten maken en dat ook zij een ‘foutje’ kunnen maken, net als jijzelf. De angst voor onjuiste berichtgeving kun je borgen door goede afspraken te maken in geval van uitbesteden en zelf (deels) de juiste input te geven.

Uiteindelijk is de belangrijkste (eerste) stap dat je je bewust wordt van de impact van social media en dat je je realiseert; leuk, ik ga er mee aan de slag! Loop je daarbij tegen vragen aan, laat je dan informeren. Wat is social media, welke kanalen zijn interessant voor mijn doelgroep? Wat is de boodschap die ik wil verkondigen? Welke kanalen zijn het meest effectief om mijn boodschap uit te dragen? Hoe zorg ik voor continuïteit en daarmee…zichtbaarheid? Wat kan ik zelf en waarin kan ik inspiratie en ondersteuning gebruiken?

Ben je eindelijk overstag en wil je aan de slag met social media of wil je af van het zelf creëren en plaatsen van content?

Neem vrijblijvend contact op: RAET & DAET denkt graag met je mee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*