Content kalender: waarom en hoe werkt het?

Zoveel content, zoveel kanalen en meerdere doelgroepen, dat kan ertoe leiden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Juist dan biedt content planning en een content kalender uitkomst.

Wat zijn de voordelen van het werken met een planning en een kalender?

  • Het verschaft een duidelijk overzicht van de content die je de komende tijd gaat delen
  • Aangezien je content in gaat plannen, voorkom je dat je belangrijke activiteiten vergeet en last minute stress
  • Op social media is content namelijk van te voren in te plannen
  • Het zorgt voor continuïteit; essentieel in je communicatie en voor je zichtbaarheid
  • Klanten en volgers raken er vertrouwd mee dat ze nieuws van je kunnen verwachten, dus grote kans dat ze terugkeren op je website of andere kanalen frequent bezoeken
  • Een efficiënte planning en uitvoering kan er zomaar voor zorgen dat jij tijd over houdt voor andere zaken

Het opstellen van de content kalender

Overtuigd van de voordelen, het nut en de noodzaak? Dan is de volgende stap het opstellen ervan; hoe gaat dat in zijn werk?

Stap 1: Verschillende vormen van content

Nadat je een content strategie hebt bepaald (wat is mijn boodschap?) moet je gaan bepalen welke soorten content je wilt delen met je doelgroep. Ga je wekelijks aandacht besteden aan een terugkerend thema via social media? Ga je tweewekelijks een blog schrijven? Ga je inspirerende video’s op YouTube plaatsen. Ga je, in het geval van retail, frequent offline acties voeren in je winkel? Het is belangrijk dat je eerst in kaart brengt welke soorten content je gaat maken; maak daar een lijstje van.

Stap 2: Verschillende distributiekanalen

Nadat je bepaald hebt wat voor soort content je gaat maken, moet je gaan bepalen via welke kanalen je dit gaat verspreiden. Maak eerst een overzicht van welke kanalen er zijn. Online: denk aan Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Pinterest, je website etc. Offline: denk aan acties in je winkel en (lokale/regionale) media. Over welke kanalen beschik je zelf en voer jij de regie. Maar ook, welke kanalen van derden zijn in te zetten.

Stap 3:  Bepaal je doel(en)

Content marketing en het bepalen van doelen hangen met elkaar samen. Wat is het doel dat je nastreeft met je content marketing? Wil je meer klanten naar je stenen winkel trekken? Wil je meer traffic naar je website? Wil je meer volgers op social media? Bepaal wat jouw doelstellingen zijn en maak een top 3.

Het kan zomaar zo zijn dat je je op dit punt realiseert dat je niet helder hebt wat je organisatiedoelen zijn. Dan is het goed om daar eerst over na te denken. Schakel hulp in als je er zelf niet uitkomt; samen met iemand sparren die wat meer afstand heeft tot jouw dagelijkse werkzaamheden biedt inspiratie!

Stap 4:  Het opstellen van jouw kalender

Nu kun je aan de slag  met het vullen van de kalender. Op internet zijn diverse formats gratis te downloaden. Echter, als je het goed wilt doen, adviseer ik je om er je eigen persoonlijke draai aan te geven. Zet de weken op een rij, maak een kolom met jouw verschillende contentvormen, een kolom met distributiekanalen, een kolom met doelstellingen. Aan te vullen met online/offline. Eigen kanalen/kanalen van derden. Je raadt het wel: de kalender kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Zorg wel dat het overzichtelijk blijft; werk bijvoorbeeld met verschillende kleuren.

Stap 5:  Invullen kalender

Nu kan de content kalender gevuld gaan worden. Veel zaken zijn vooruit te plannen; zo zijn Koningsdag, de zomervakantie, sinterklaas en kerst op voorhand bekend. Andere zaken zullen gaandeweg het jaar of wellicht toch last minute bedacht en uitgevoerd gaan worden. Ga nadenken per content vorm hoe vaak je die wilt delen. Met als belangrijkste regel: zorg voor regelmaat en continuïteit!

Op Facebook communiceer je doorgaans meerdere malen per week. Het kan handig zijn om hiervoor een aparte kalender te maken, gespecificeerd per dag. Zo weet je precies op welke dag je wat gaat communiceren. En nog een truc: content kan je ook herhalen. Neem dit ook mee in je planning.

Plan tijd in je agenda

Continuïteit in je zichtbaarheid. Daarmee valt of staat het succes. Plan tijd in je agenda om verschillende content vormen te ontwikkelen. Op deze manier ben je altijd voorbereid en hoef je niet op het laatste moment content te ontwikkelen. Schrijf bijvoorbeeld tien Facebookberichten voor de komende drie weken en plan die allemaal in op Facebook. Je hebt er geen omkijken meer naar én je hebt je tijd efficiënt ingezet. Vergeet niet om te reageren als je berichten gepubliceerd zijn! De interactie met je doelgroep is heel belangrijk.

Heb je zelf geen tijd om hiermee aan de slag te gaan, kun je wel wat inspiratie gebruiken of wil je simpelweg eens met iemand sparren? Neem contact op met RAET & DAET.

En dan nu…aan het werk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*