Einde van het jaar: tijd voor bezinning én…vergeet je klanten niet!

De decembermaand betekent net een beetje extra aandacht richting je klanten, volgers en  medewerkers. December betekent extra promotie. December betekent (extra) hard werken. Een strakke planning, een consistente uitvoering, een betrouwbare follow-up en gemotiveerde medewerkers. Daarover schreef ik eerder in mijn blog. En dan is het bijna zover, kerst! Dat betekent voor veel bedrijven, werknemers en zelfstandigen (met uitzondering van o.a. de horeca uiteraard) even pas op de plaats. Tijd voor bezinning en (uit)rust(en)!

De balans opmaken

Een mooie gelegenheid om voor jezelf de balans op te maken; wat heeft mijn organisatie, wat heb  ikzelf allemaal bereikt afgelopen jaar? Waarin was ik succesvol? Wat had anders gekund? Wat is mijn ambitie voor komend jaar? Door even afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen, even rust te nemen en te ervaren, ontstaat ruimte voor inspiratie en nieuwe ideeën. Gebruik de ongedwongen interactie met anderen, om jezelf of die ander eens een spiegel voor te houden. Onder het genot van kalkoen, wijn, oliebollen en bubbels, is het aangenaam terugblikken en inspirerend om vooruit te kijken.

Vergeet je klanten en je online volgers niet

Het ‘even tijd voor jezelf’ lonkt. Als het goed is heb je je medewerkers met een kerstpakket en/of borrel bedankt voor hun bewezen diensten het afgelopen jaar – want dat is die motivatie die zo belangrijk is en waar ik eerder over schreef! – en dan heb je nog één missie te doen. Het bedanken van…je klanten! Immers, had jij zonder je klanten het afgelopen jaar business gehad? Had jij zonder volgers zo’n groot online bereik gehad? Het simpele antwoord is nee. Content hoeft (juist) niet altijd promotie van je bedrijf of reclame voor je dienst of product te zijn. Content marketing betekent ook aandacht voor je klant. Zorg dat je hiervoor voldoende ruimte inricht in je (online) boodschap en zorg voor continuïteit. Laat de klant zich belangrijk voelen, want dat is hij ook. Rondom de feestdagen en met oud&nieuw is het dus een mooi moment om ze even in het zonnetje te zetten. Dat kan door een online bericht, dat kan via ‘de beste wensen’ en dat kan door iets extra’s te geven. Maak tijdig een plan en voer het ook daadwerkelijk uit; je klanten zullen dit waarderen. Fijne feestdagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*