Een goede vrijdag met een ster!

Goede vrijdag, restaurant de Zwaan in Etten-Leur, Vincent van Gogh, Van Gogh Brabant en zonnebloem sneakers. Dat waren de componenten die mij een bijzondere en inspirerende vrijdagavond bezorgden! Wat hebben ze met elkaar te maken en hoe raakte ik er verzeild?

Van Gogh Brabant & Salon van Gogh

Afgelopen vrijdagavond mocht ik als gast aanwezig zijn bij Salon van Gogh, georganiseerd door Van Gogh Brabant. De Brabantse locaties waar Van Gogh heeft gewoond en gewerkt hebben hun krachten gebundeld onder de naam Van Gogh Brabant. Met tentoonstellingen, educatieve programma’s en talentontwikkeling zetten zij zich in om de culturele erfenis van Vincent van Gogh te behouden en ontwikkelen voor huidige en toekomstige generaties.
Van Gogh Brabant organiseert op 30 maart, de verjaardag van de schilder, Salon van Gogh. Dit is een jaarlijks terugkerend netwerkevenement op de geboortegrond van Vincent van Gogh in én over Brabant als economische, culturele en culinaire topregio. Deze keer vond Salon Van Gogh plaats op goede vrijdag, in de Van Gogh Kerk Etten-Leur.

Salon Van Gogh wordt gepresenteerd door Cornald Maas (televisiepresentator en schrijver) en stond dit keer volledig in het teken van volharding, meesterschap, creativiteit en ondernemerschap. In dat laatste kader was (mijn) Maarten van Drunen van Van Drunen Schoenfabriek uitgenodigd een van de tafelgasten te zijn. Overige tafelgasten waren Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum Amsterdam), Willem Jan Verlinden (kunsthistoricus), Gerard Rooijakkers (cultuurhistoricus en etnoloog), Wanda van Riet (grafisch en product-designer) en Roland Peijnenburg (patron Restaurant De Zwaan* Etten-Leur).

Product als marketingtool: de zonnebloem sneaker

Maarten mocht deze avond zijn licht laten schijnen op het erfgoed van de schilder, vanuit het perspectief van de  ondernemer. Samen met Tomas Snels (Tomas Concept & Creation) heeft hij het project van de Vincent van Gogh schoen bedacht en vorm gegeven. ‘Loop in de voetsporen van Vincent’. Met die slogan wordt zowel de stijlvolle amandelbloesem herenschoen gepresenteerd als de zonnebloem sneaker. Allebei geïnspireerd op het werk van Van Gogh. Een uniek product, kleinschalige productie en diverse lokale en landelijke media die aandacht besteden aan het concept en de product presentatie. Als het verhaal klopt en je product uniek is, kan het dus zomaar zijn dat een van oorsprong Drunense schoenenfabriek een zeer breed bereik, en dus publiciteit, heeft met deze co-creatie. Men zegt het voort. Betere promotie is er bijna niet.

Dezelfde avond werd de zonnebloem sneaker gepresenteerd (een must have voor elke schoenen én/of Van Gogh liefhebber!). Tussen de gesprekken door was er prachtige muziek en videoprojecties te zien, geïnspireerd op de werken van Vincent van Gogh.

Photo by Anne-Marie

Volop inspiratie inclusief diner mét ster!

Voorafgaand aan het programma mocht ik aan tafel bij restaurant De Zwaan in Etten-Leur (mét ster) voor een fantastisch diner! De prachtig opgemaakte borden waren achtereenvolgens geïnspireerd op de werken van Van Gogh:  Zonnebloemen, De tuin van Daubigny, Aardappeleters, en Sterrennacht als dessert.

Photo by Anne-Marie. Zonnebloemen (1887)  Durf je toch bijna niet op te eten…
Photo by Anne-Marie. De tuin van Daubigny (1890) Blurry but perfect;-)

Wat mij tijdens het diner en gedurende de avond blij stemde, was dat alledrie de ondernemers (Van Drunen schoenfabriek, Tomas Concept & Creation en De Zwaan) met zoveel aandacht, creativiteit én enthousiasme hun product hebben ontwikkeld én gepresenteerd. Inspelend op een bijzondere gebeurtenis of evenement, in dit geval een stukje cultuurbehoud, maakt dat je je product dus succesvol in kunt zetten als marketingtool. Als het ‘verhaal’ klopt dan weet de media je als vanzelf te vinden en volgt een stukje – welverdiende – aandacht als vanzelf.

Voor meer informatie over Van Gogh Brabant en de Vincent van Gogh schoenen, neem zeker eens een kijkje op de betreffende websites!

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*