Behoorlijk wat jaren geleden heb ik een account, of beter: een profiel, aangemaakt op LinkedIn. Het begon met wat algemene gegevens invullen en een foto plaatsen. Opleiding en eerste baan ingevuld en daarna voorzichtig mensen uitnodigen om te ‘linken’. Kijkend naar de teller, hoeveel connecties had ik inmiddels? En vooral kijkend naar de teller van andere profielen, die mijns inziens altijd meer connecties hadden dan ik. Alsof er een status aan verbonden is. Daar ben ik inmiddels wel van genezen en door de jaren heen ben ik met plezier en uit nieuwsgierigheid gaan uitnodigen en uitgenodigd geworden. En al is mijn teller door de jaren heen ook leuk opgelopen, kwaliteit lijkt mij voornamer dan kwantiteit.
Uitnodigingsbeleid?
Zo gebeurt het dat je via LinkedIn benaderd wordt door mensen waar je mee gestudeerd hebt, of zelfs waar je mee op de basisschool gezeten hebt. Leuk om te lezen wat zij zijn gaan doen qua opleiding en wat inmiddels hun werkachtergrond is. Interessant vind ik het als je wordt uitgenodigd door mensen die blijkbaar via via je profiel hebben gevonden, die de moeite nemen om de uitnodiging te voorzien van een persoonlijk bericht waarom ze graag met je willen linken. Zijn er eigenlijk regels rondom het ‘uitnodigingenbeleid’ vraag ik me af?
Wat kan en/of moet ik ermee?
En wat kan ik verder nou écht met LinkedIn? Hoe treed ik in contact met de juiste connecties? Hoe kan het gebruik van LinkedIn je helpen als je op zoek bent naar een baan of als je juist wellicht overweegt om voor jezelf aan de slag te gaan? Naast het bijhouden en updaten van mijn werkervaring heb ik me verder dus eigenlijk nooit in de mogelijkheden verdiept. Hoogste tijd om dat wel te gaan doen. Interessant voor mijn persoonlijke ontwikkeling én het zou zakelijk gezien ook zomaar mogelijkheden kunnen bieden.
‘Meer succes met LinkedIn’ van Corinne Keijzer
Nieuwsgierig heb ik heb het boek ‘Meer succes met LinkedIn! Handleiding voor professionals’ van Corinne Keijzer gekocht. Als ik het moet geloven dé handleiding met een praktische insteek. Zo lees ik: ‘Veel mensen zien LinkedIn nog steeds als een database voor contacten of denken dat je het alleen maar gebruikt bij het zoeken naar een nieuwe baan. Jammer, want LinkedIn biedt voor professionals zoveel meer. Na het lezen van dit boek snap je de meerwaarde van LinkedIn en ben ook jij in staat zakelijk succes uit dit uitgebreide platform te halen. Zorg ervoor dat je je concurrentie voor blijft en leer alle geheimen rondom social selling.’
Dat klinkt veelbelovend; hier ga ik me de komende tijd eens in verdiepen. Ready to read!
(Ja, gewoon de papieren versie!)
Ken jij het boek en wat vond je ervan?