Black Friday, wat moet je er mee?

Waar menigeen er tot voor kort wellicht nog nooit van gehoord had kun je er inmiddels niet meer omheen; Black Friday. Een uit Amerika overgewaaid fenomeen. Black Friday is in de VS de vrijdag na Thanksgiving Day. De meeste werknemers zijn die dag vrij en winkels adverteren dan met speciale aanbiedingen. Inmiddels is Black Friday ook in Nederland geland. Naast de grote Bol.com’s en Mediamarkten van deze wereld lijkt inmiddels ook de winkel op de hoek mee te doen.

Enkele maanden geleden was ik me aan het oriënteren op de feestmaand; hoe kun je als MKB-er  opvallen in de decembermaand en zodoende extra omzet genereren? Door zichtbaar te zijn! Zowel online als offline. Daarbij struikelde ik ook over Black Friday. Interessant? Online in te zetten via social media én offline, op de winkelvloer. Dus ja, wellicht interessant. Maar wat organiseer je dan op zo’n dag? Of maak je er een black weekend van? Korting geven, dat kan niet elke ondernemer zichzelf permitteren of wil zich daar niet mee associëren. Er zijn 2 smaken; je lift mee of je zegt nee.

Lift je mee?

Lift mee op de hype. Black Friday is bekend, de consument wordt er zowel online als offline mee overspoeld deze dagen; via tv, de krant, social media en in de winkelstraten. Laagdrempelig om mee te liften, hoef je alvast niet te investeren in bekendheid van het evenement. Ga je voor een kortingsactie? Plak een sticker op je deur en Black Friday in jouw winkel is een feit. Wat dan wel overweging is: wil je je qua korting onderscheiden dan zul je enigszins leuk uit moeten pakken. Wat doet 10% korting tegenwoordig nog met een klant? Rijdt die daarvoor een blokje om? En wat doet korting geven voor jou als ondernemer? Je geeft iets weg maar wat krijg je ervoor terug? En bereikt het jouw doelgroep?

Korting geen goed idee? Overweeg een alternatieve actie. Iets grappigs, unieks óf ludieks. Wees onderscheidend. Wees zichtbaar. Zorg dat er lokaal over je gesproken wordt. Ga bijvoorbeeld extra vroeg open, als enige in jouw winkelgebied. Deel ontbijt uit voor vroege vogels. Geef extra service deze dagen. Benadruk datgene waar jij goed in bent.

Of zeg je nee?

Je lift niet mee maar laat dit festijn aan jouw deur voorbij gaan. Je trouwe klanten zullen jou er niet minder om bezoeken vandaag, op deze gewone vrijdag. Zorg niettemin wel voor andere acties of een evenement in deze periode van Sint en kerst. Zorg dat je zichtbaar bent, online en offline. En laat die twee elkaar versterken.

Uiteindelijk ben ik vooral benieuwd wat deelname aan Black Friday het MKB oplevert; meer bezoekers? Meer omzet? Is het de investering in tijd en geld waard geweest?

De hype is overgewaaid, dat is duidelijk, maar waait die ook weer over? Thanksgiving wordt elke vierde donderdag van november gevierd. Black Friday staat dus al vast voor de komende jaren. Heb je het gevoel dat je dit jaar de boot gaat missen of wil je volgend jaar juist nóg groter uitpakken? Vrijdag 23 november 2018 is na aanstaande vrijdag je volgende kans!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*